Nutzerkonto

Liliana Gómez: Undercurrents of Water, Mercury, Gold: The Fluid in Decolonial Aesthetic Practices
Undercurrents of Water, Mercury, Gold: The Fluid in Decolonial Aesthetic Practices
(S. 113 – 132)

Liliana Gómez

Undercurrents of Water, Mercury, Gold: The Fluid in Decolonial Aesthetic Practices

PDF, 20 Seiten

  • Künstlerische Praxis
  • Subversion
  • Medienästhetik

Meine Sprache
Deutsch

Aktuell ausgewählte Inhalte
Deutsch, Englisch, Französisch

Liliana Gómez

Liliana Gómez

Liliana Gómez ist Professorin an der Kunsthochschule Kassel und dem documenta Institut. Sie leitet das Forschungsprojekt "Contested Amnesia and Dissonant Narratives in the Global South: Post-Conflict in Literature, Art, and Emergent Archives", für das sie Förderung und die SNF-Förderungsprofessur vom Schweizerischen Nationalfond erhielt. Sie schreibt über Literatur-, Kultur- und Medientheorie der Gegenwart, Theorie und Geschichte der Moderne im besonderen mit Blick auf die Kunst, die Stadt und Botanik, Ästhetik und postkoloniale Studien, Memory Studies, Literatur, Kunst und Menschenrechte, die Visuellen Kulturen und environmental humanities. Kürzlich hat sie Performing Human Rights: Contested Amnesia and Aesthetic Practices in the Global South (diaphanes, 2021) herausgegeben und ist Mitherausgeberin von Liquid Ecologies in Latin American and Caribbean Art (Routledge, 2020). Zudem ist sie Autorin von Archive Matter: A Camera in the Laboratory of the Modern (diaphanes, 2023) Chefredakteurin des Magazins Latin American and Latinx Visual Culture.
Weitere Texte von Liliana Gómez bei DIAPHANES
Marie Sophie Beckmann (Hg.), Petra Löffler (Hg.): Sub(e)merging: Experiences, Practices and Politics from below

Whether it is the ocean, the ground or soil, a metaphorical or symbolic underworld or a political figure of thought, the subsurface intervenes in recent debates about ecological, social and postcolonial conflicts and power inequalities in the humanities and beyond. However, turning to the unstable grounds of the subterranean always involves a conceptual or methodological movement and a practice of submersion, and thus a critical reflection on the conditions, technologies, aesthetics and politics of knowledge production. It is precisely at this point that the volume picks up with approaches from the fields of artistic practice as well as media studies, art history, queer theory, and decolonial studies. From this transdisciplinary perspective, the anthology explores the medial, aesthetic, and material aspects of sub(e)merging as well as its potential as a resistant practice and figure of thought: from submerging as emerging.

 

With contributions by Pınar Asan & Özge Çelikaslan, Sophie Beckmann, Liliana Gómez, Johanna Laub, Petra Löffler, Friederike Nastold, Helen Pritchard, Maryse Ouellet, Julia Schade, Hannah Schmedes, Martin Siegler, Amelie Wedel, Verena Melgarejo Weinandt & Suza Husse.