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Ursula Biemann: Devenir Universidad: An Ecocentric Project of Higher Education in the Colombian Rainforest
Devenir Universidad: An Ecocentric Project of Higher Education in the Colombian Rainforest
(S. 287 – 300)

Ursula Biemann

Devenir Universidad: An Ecocentric Project of Higher Education in the Colombian Rainforest

PDF, 14 Seiten

  • Kooperation
  • Künstlerische Praxis
  • Ökologie
  • Klimawandel
  • Globale Ökologie

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Deutsch

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Ursula Biemann

ist Künstlerin, Autorin und Video-Essayistin, sie lebt in Zürich. Ihre künstlerische Arbeit ist forschungsorientiert und umfasst Feldforschung an abgeschiedenen Orten, wo sie die politischen Ökologien von Wäldern, Öl und Wasser recherchiert. In ihrer Videopraxis verschränkt sie weite filmische Landschaften mit dokumentarischem Filmmaterial, Science-Fiction-Poesie und akademischen Untersuchungen zu einer Erzählung der sich verändernden planetaren Realität. Ihre Videoarbeiten wurden bei den internationalen Kunst-Biennalen in Istanbul, Liverpool, Sevilla, Shanghai, Gwangiu, Montreal und Venedig gezeigt und sind weltweit in Museen vertreten. 2013 hatte sie eine Einzelausstellung im Neuen Berliner Kunstverein n.b.k. Biemann ist Herausgeberin von Stuff it – The Video Essay in the Digital Age und anderen Büchern. Sie studierte an der School of Visual Arts und dem Whitney Independent Study Program in New York und ist Gründungsmitglied des kollaborativen Kunst- und Medienprojekts World of Matter. 2008 wurde ihr die Ehrendoktorwürde an der schwedischen Universität Umeå verliehen, 2009 erhielt sie den Schweizer Meret-Oppenheim-Preis. www.geobodies.org
Weitere Texte von Ursula Biemann bei DIAPHANES
Liliana Gómez (Hg.), Fabienne Liptay (Hg.): Eco-operations

Liliana Gómez (Hg.), Fabienne Liptay (Hg.)

Eco-operations

Broschur, 336 Seiten

PDF, 336 Seiten

The climate change crisis has become part of aesthetic discourse and critical research in culture and the arts. Future-oriented, ecologically conceived possibilities for action are being explored by artists, curators, and scholars alike. Eco-operations addresses these emerging aesthetic ecologies and new technologies of cooperation that both challenge and shape a sustainable future, foregrounding interruptions, ruptures, disconnections, dissonances, exclusions, and allochronism. Moving beyond the concepts of “flow” and “network” as a single, coherent (ecological or technological) system, Eco-operations instead emphasizes the frictions within asynchronously running systems. The infrastructures and formats of artistic production and exhibition play a central role here, as they themselves constitute ecosystems that invite and regulate processes of sharing and exchange. Artists and activists are embedded in these ecosystems, in which they simultaneously intervene when searching for alternative ways of creating collaborative practice. Bringing together scholars, artists, writers, and curators, and working across a range of disciplines, Eco-operations explores this field of tension between global and local ecologies, and aims to speculate on where dissonances imply both creative potential and political challenges.

 

With contributions by Dalida María Benfield, Ursula Biemann, Lisa Blackmore, T. J. Demos, Laura Flórez & Lorena García Cely, Sandra ­Frimmel, Alexandra Gelis, Liliana Gómez, ­Fabienne ­Liptay, Ana María Lozano, Uriel Orlow, Dorota Sajewska.

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